2 september 2018

DE TOESTAND IN HET LAND

Het blijft allemaal zorgelijk. De dicatatoriale regering ontkent elke aantijging, beschuldigt protesterende  tegenstanders van terroristisch gedrag,  criminaliseert de katholieke kerk die wil bemiddelen, laat artsen ontslaan die gewonde betogers helpen, kwalificeert de anarchistisch en gewelddadig optredende paramilitairen als ‘vrijwillige politie’, weigert schenders van mensenrechten te berechten, enz.

Over het algemeen is het dagelijks leven in ietwat kalmer vaarwater geraakt, hoewel het nog lang niet als voorheen is. Een vriend in Masaya beschreef zijn stad onlangs als een ‘spookstad’: na zes uur ’s avonds zijn de straten uitgestorven en de bars en restaurants dicht.

Gelukkig  laat de situatie momenteel wél toe dat onze gaarkeuken de draad weer heeft kunnen oppakken. De kinderen komen weer eten en de middagactiviteiten zijn bijna alle weer hervat. María Lourdes schreef me over de houding van de kinderen:

“Hun gedrag is niet anders dan voorheen. Ze lijken niet erg onder de socio-politieke situatie te hebben geleden. Ze beschouwden het gedwongen thuis zijn als een soort extra vakantie.  Enkelen waren wel wat bang geweest maar over het algemeen speelden ze thuis of met buurkinderen die op hetzelfde terrein wonen of keken televisie. Wél begonnen ze zich op de duur te vervelen omdat ze niet de straat op mochten of naar het park in het centrum en ze zijn dus blij dat de activiteiten van de gaarkeuken weer zijn opgepakt.”

Erg plezierig dus dat ondanks alles het project weer op gang is gekomen. En… waar we heel blij om zijn: we kunnen ons eerste lustrum vieren!!! Ondanks alles reden tot feest! En alle dank  natuurlijk nog maar eens aan allen die dit project mogelijk maakten en hopelijk zullen blijven steunen.

VIJF JAAR GAARKEUKEN, EEN OVERZICHT

2 september 2013 werd de eerste maaltijd verstrekt aan 15 kinderen. Het aantal werd snel uitgebreid naar 25 en inmiddels zijn 50 kinderen ingeschreven.

we mochten een halve kapel en een  leeg terreintje gebruiken

er kwam een eigen keuken

het terrein werd verhard

er kwamen speeltoestellen

het terrein werd overkapt

en er kwam een blok met 3 wc's

Behalve aan de dagelijkse maaltijd  wordt aandacht besteed aan o.a.:

rekenen

taal en lezen

handvaardigheid

tekenen en schilderen

folkloristische dans

DE VIERING VAN ONS EERSTE LUSTRUM

Het verjaardagsfeest is vrijdag alvast uitbundig gevierd. De ruimte was versierd en  de kinderen hadden zich mooi aangekleed. Er waren drie ‘piñatas’ (pop van papier maché gevuld met snoepjes, die stukslaan en dan grabbelen) één voor de kleintjes, één voor de grotere meisjes en één voor de jongens.

De  lunch bestond uit hotdogs met als dessert een lollie en een stuk taart. Ook kregen de kinderen een bekertje met snoepjes.

Het geeft weer eens alle moed om met dit zo zinvolle project door te gaan.