STICHTING FUTURO MASAYA

jaargang 6 nr 3

24 maart 2018

ANDERS DAN ANDERS

Al een aantal weken kan ik door een 'configuratiefout' niet in Word komen, zodat ik de nieuwsbrief dit keer wat provisorisch en kort verzend. Overmorgen ga ik weer naar huis en als Word weer benaderbaar is, zal ik uitgebreider verslag doen van mijn verblijf in Masaya.

Ik ga uitermate tevreden naar huis omdat het project erg goed blijft draaien en omdat de volgende zaken gerealiseerd zijn, of in ontwikkeling zijn:

1. Er wordt een opslagruimte gebouwd, voor onder andere opbergen van waardevolle spullen.

2. Er worden om de twee weken schilderlessen gegeven.

3. Er worden om de twee weken folkloristische danslessen gegeven.

4. De muur van onze ruimte is bepleisterd en geverfd

5. In onze ruimte is elektriciteit aangelegd.

6. Er is een fonds opgezet voor kinderen die niet naar school dreigen te gaan omdat ze de minimaal vereiste zaken als een uniform en een schrift, niet hebben.

7. Het oude meubilair wordt vervangen.

8. Er worden reparaties verricht aan o.a.keukenapparatuur.

9. Er worden voorzieningen getroffen om ons terrein beter te beveiligen.

10. Er worden 2 laptops en 2 naaimachines aangeschaft om computer- en naailes te laten geven aan oudere kinderen.

11. Er zijn 2 reserve watertanks aangeschaft vanwege de zeer frequente uitval van water.

12. Er worden een televisietoestel en een dvd-speler aangeschaft om educatieve programma's te laten zien.

SPEERPUNT

De komende tijd wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van activiteiten en beroepsvoorbereidende programma's voor oudere kinderen, zodat we ook greep blijven houden op kinderen in de puberteit en ze zoveel mogelijk begeleiden in hun voorbereiding op hun (beroepsmatige) toekomst.

Elk jaar als ik de eerste werkbespreking met María Lourdes heb, stel ik als eerste de vraag waarom zij vindt dat dit project voortgezet moet worden. Dit keer heeft ze ongevraagd haar antwoord op papier gezet  Ik geef bij wijze van column hier de vertaling van haar antwoord:

COLUMN

Waarom moeten we de gaarkeuken voor kinderen voortzetten?

De gaarkeuken houdt in dat 50  kinderen verzekerd zijn van vijf dagen per week een goede maaltijd die gezond, uitgebalanceerd en voedzaam is en die de tekorten in de maaltijden thuis compenseert. Ook kan het het een mentale en emotionele rust geven aan ouders dat ze weten dat hun kind in de gaarkeuken is, terwijl zij aan het werk zijn, wat meestal inhoudt ambulant verkoper zijn in de straten van Masaya.

In ons project creëren we een sfeer waar geen plaats is voor onhebbelijk taalgebruik, waar de kinderen goed behandeld worden (geen klappen dus) waar ze in hun gedrag gecorrigeerd worden, waar naar ze geluisterd wordt, waar we ze zorg en positieve aandacht bieden.

Naast bijles in de schoolvakken krijgen de kinderen 's middags les in verschillende handvaardigheden en andere activiteiten die een waardevolle bijdrage kunnen zijn voor het verdere verloop van hun leven.

Wat we inmiddels al hebben bereikt is dat de kinderen nu al goed weten wanneer hun taalgebruik ongepast is, zodat we er nauwelijks meer mee geconfronteerd worden. Ze zijn zich al bewust van een aantal sociale vaardigheden waar we in de gaarkeuken aandacht aan besteden. Een aantal kinderen heeft al aanzienlijke vorderingen gemaakt in hun prestaties op school. Het grote voordeel van het aanwezig zijn bij de activiteiten 's middags is dat ze dan in elk geval die tijd niet op straat zwalken. Door onze bemoeienis zijn de kinderen veelal schoner en beter verzorgd en geen van hen vertoont tekenen van ondervoeding.

Het is onze grote wens dat we door kunnen gaan met dit project dat niet alleen een zegen voor de kinderen is, maar ook een positieve uitstraling heeft naar de gezinnen en de hele gemeenschap hier.